سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

با گسترش استفاده کاربران از اینترنت، نیاز به شناخت انواع مودم از نظر نوع اتصال برای انتخاب یک مودم مناسب برای برقراری ارتباط بسیار ضروری است. مودم‌ها برای برقرار کردن اتصال بی‌سیم و باسیم به اینترنت، ضروری هستند. درک کردن تفاوت بین این دو، منجر به انتخاب بهترین مودم برای شبکه می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم مودم‌ را معرفی کرده و انواع آن را بشناسیم و در مورد نقش هرکدام توضیح دهیم.

مودم چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت مودم از کاربردی‌ترین و شناخته شده‌ترین تجهیزات شبکه است که وظیفه برقراری ارتباط با اینترنت را بر عهده دارد. مودم برای انتقال داده‌ها از یک شبکه کامپیوتری به شبکه دیگر به وسیله خط تلفن است. اجزای این شبکه، به زبان‌های مختلف دیجیتال صحبت می‌کنند که مودم شما مترجم این شبکه است. انواع مودم از نظر نوع اتصال بسیار متفاوت است. مودم‌ها می‌توانند با سیم و بدون سیم و حتی با سیم کارت، برقراری ارتباط را میسر سازند. 

انواع مودم از نظر نوع اتصال

مودم‌ها انواع و کاربردهای مختلفی دارند. علاوه بر این مودم‌ها از نظر نوع اتصال نیز متنوع هستند.

اتصال با سیم Wired

مودم‌های سیمی دارای یک پورت USB و یک پورت LAN هستند. با این‌ حال، ممکن است بعضی از مودم‌های سیمی پورت USB نداشته باشند و بعضی دیگر پورت LAN نداشته باشند. البته مودم‌هایی که به تازگی در بازار موجود وجود دارند بدون استثنا دارای پورت LAN هستند. اگر مودمی که تهیه کردید هر دو پورت USB و LAN رو داشت، توصیه می‌شود حتما از پورت LAN استفاده کنید.

مودم‌های سیمی یا همان مودم تک پورت، می‌توانند فقط به یک دستگاه کامپیوتر یا لپ تاپ وصل شوند و فقط به همان سیستم سرویس دهند. با توجه به گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و دستگاه‌های هوشمند مثل موبایل، لب‌تاپ‌، تبلت، ایکس باکس و غیره این نوع مودم‌ها توصیه نمی‌شوند. این مودم‌ها صرفاً برای استفاده از یک دستگاه که آن هم قابلیت اتصال با سیم را داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مودم بی سیم Wireless

وای فای WiFi نامی است که توسط اتحادیه وای فای بر محصولاتی که در شبکه محلی بی‌سیم فعالیت می‌کنند، نقرار داده شده است و با استفاده از آن‌ ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم برقرار می‌شود.

مودم وای فای، مودم وایرلس نام‌هایی هستند که به مودم بی سیم اطلاق می‌شوند. بهترین نوع مودم برای استفاده همزمان چند کاربر و چند دستگاه است. مودم بی‌سیم با اتصال به خط تلفن ثابت از اینترنت پرسرعت پشتیبانی می‌کند. امروزه بیشتر مودم adsl ، وایرلس هستند و اینترنت را به صورت بی‌سیم به اشتراک می‌گذارند. مودم‌های وایرلس یا وای فای نسبت به مودم‌های سیمی گران‌تر هستند.

مودم سیم کارت خور

مودم سیم کارت خور یا مودم جیبی از طریق سیم کارت یکی از اپراتورهای تلفن همراه قابل استفاده است و می‌تواند در هر زمان و مکانی ارتباط با اینترنت را فراهم نماید. به عبارت دیگر تنها وسیله‌ مورد نیاز، یک مودم جیبی و یک سیم کارت است.

امروزه اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را با کیفیت بالایی در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان به جای مودم ADSL از مودم سیم کارت خور استفاده می‌کنند.

مودم پاور بانک

مودم پاور بانک دستگاهی است که از ادغام پاور بانک و مودم همراه ساخته شده است. پاور بانک مودم دار علاوه بر خدمات اینترنتی که از طریق بخش مودم اراِئه می‌دهد، می‌تواند به عنوان پاور بانک نیز استفاده شود.


مودم پاور بانک کاربردهای فراوانی دارد. در انتقال تصویر انواع دوربین مدار بسته شامل دوربین مداربسته باسیم، دوربین مداربسته وایرلس و دوربین مداربسته سیم کارت خور که از نوع وای فای هستند، دیگر نیازی به اتصال از طریق کابل به مودم با پورت LAN نیست. می‌توان از پاور بانک مودم دار علاوه بر برق‌رسانی باتری داخلی آنها، اینترنت مورد نیاز این دوربین‌ها را فراهم نمود. پاوربانک مودم دار در سفر نیز بسیار کارآمد است و به‌خوبی می‌تواند علاوه‌بر رفع نیاز ما به شارژ، اینترنت را بین چندین کاربر به اشتراک بگذارد.

مودم LTE

مودم LTE برای دسترسی به اینترنت ثابت مانند ADSL است و آخرین نسل اینترنت پرسرعت ثابت محسوب می‌شود. منظور از ثابت؛ این است که نیازی به تلفن همراه یا سیم‌کارت نیست و به‌طور بی‌سیم می‌توان از اینترنت آن استفاده کرد. LTE سرعت دانلود بسیار زیادی دارد و مناسب برای کاربران سازمان‌ها است. سرعت TD-LTE در جاهای مختلف متفاوت است و بر اساس منطقه پوشش‌دهی و شرایط دیگر می‌تواند از چند مگابیت تا چند ده مگابیت باشد.

 

مودم‌های LTE نسل چهارم، جایگزین مناسبی برای نسل‌های قبل هستند و اینترنت را با سرعتی بسیار بالاتر از اینترنت نسل‌های قبل در اختیار کاربران قرار می‌دهند.