سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

تعمیرات موبایل از تعمیرات تخصصی و حرفه‌ای است که به منظور انجام آن به ابزار مناسبی نیاز است. بسیاری از ابزاری که برای تعمیرات موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای قیمت مناسبی هستند و همین امر این امکان را فراهم می‌آورد تا تمامی تعمیرکاران بتوانند نسبت به تهیه آ‌ن‌ها اقدام کنند. در ادامه این مقاله با انواع ابزارهایی که تعمیرات موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر آشنا خواهید شد.

ست پیچ گوشتی و آچار

ست پیچ گوشتی و آچار از مهم‌ترین ابزار تعمیرات موبایل محسوب می‌شوند که هر تعمیرکاری باید نسبت به تهیه آن‌ها اقدام کند. برای تعمیر موبایل به اندازه‌های مختلفی از ست پیچ گوشتی نیاز است زیرا موبایل‌ها با برند‌ها و مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند که در هریک از آن‌ها از پیچ‌های متفاوتی استفاده شده است.

سپراتور، تنور ال سی دی و دستگاه تعویض گلس

امروزه به منظور جداسازی گلس‌های شکسته از گوشی‌ها نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ای است که از جمله آن‌ها می‌توان به سپراتور یا دستگاه تعویض گلس اشاره کرد. سپراتور دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توان به آسانی نسبت به جداسازی گلس صفحه نمایش اقدام کرد. روش کار این دستگاه به گونه‌ای است که باد گرم از حفره های موجود دستگاه خارج می‌شود که این دما چیزی در حدود 80 تا 100 درجه سانتیگراد است.

انواع لوپ و میکروسکوپ

پس از باز کردن موبایل برای تعمیرات لازم است تا تعمیرکار بتواند برد موبایل را واضح‌تر و درشت‌تر ببیند که در این مرحله از لوپ استفاده می‌کنند. لوپ دستگاهی است که مانند میکروسکوپ عمل می‌کند و با زوم کردن و بزرگنمایی برد گوشی می‌توان قسمت‌های مختلف برد آن را واضح‌تر مشاهده کرد. لوپ در انواع دیجیتال و آنالوگ وجود دارد و از دستگاه‌هایی است که تهیه آن برای تمامی تعمیرگاه‌های موبایل ضروری است.


دستگاه اولتراسونیک

دستگاه اولتراسونیک یا بردشور دستگاهی است که از آن برای شستشوی قطعات و بردهای موبایل استفاده می‌شود. ایجاد گرد و خاک و آلودگی معمولا مانع از عملکرد صحیح قطعات الکترونیکی می‌شود که با استفاده از این دستگاه می‌توان نسبت به از بین بردن آن‌ها اقدام کرد. همچنین باید اشاره کرد که دستگاه اولتراسونیک دستگاهی است که از آن برای شستشوی مادربردهایی که به دلیل نفوذ مایعات دچار خرابی شده‌اند، نیز از این دستگاه استفاده می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی که این دستگاه دارد، آن است که با استفاده از امواج فراصوت عمل شستشو را انجام می‌دهد. 

مراحل کار دستگاه اولتراسونیک به این صورت است که ابتدا قطعه را در مایعی که در دستگاه وجود دارد، قرار می‌دهند سپس مایع با استفاده از امواج فراصوت به ارتعاش درمی‌آید و هم زمان گرم می‌شود. ارتعاشات مایع قطعه را نیز مرتعش می‌کند و در نتیجه جداسازی آلودگی‌ها و اکسیدها را به همراه دارد. برای شستشوی بردهای موبایل معمولا از شوینده مخصوصی به نام الما استفاده می‌شود.

اسپاتول یا قاب بازکن

اسپاتول یا قاب باز کن دستگاهی است که از آن برای باز کردن قاب گوشی یا باز کرد اتصالات روی مادربرد استفاده می‌شود. به طور کلی باید گفت با توجه به ساختار محصولات شرکت اپل این دستگاه بیشتر برای محصولات این شرکت کاربرد دارد.

پد نسوز تعمیرات موبایل

برای قرار دادن قطعات موبایل و تعمیر آن‌ها از صفحه‌ای از جنس سیلیکون استفاده می‌شود که دارای بخش‌های مختلفی است. این پد نسوز از ابزار تعمیر موبایل بوده که معمولا در کار مونتاژ بردهای موبایل کاربرد دارد. مدل مغناطیسی و مگنتی از این پد هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان از گم شدن پیچ‌ها و سایر قطعات موبایل جلوگیری کرد.

دستگاه هیتر و هویه

هیتر و هویه از ابزار تعمیرات موبایل بسیار مهم و کاربردی هستند. همانطور که می‌دانید کاربرد هویه برای لحیم کاری است تا بتوانیم پایه‌های هریک از قطعات الکترونیکی نصب شده در دستگاه را جدا با متصل کنیم. نکته قابل توجه برای تهیه هویه به منظور تعمیرات موبایل آن است از هویه‌های معمولی نمی‌توان برای انجام این کار استفاده کرد و حتما باید هویه‌های مخصوصی تهیه کرد که از وات‌های متغیر و مناسبی برای هر قسمت برخوردار هستند.

هیتر از دیگر ابزار تعمیرات موبایل است که با اعمال جریان هوای گرم کنترل شده در جداسازی و بازکردن اجزای مختلف گوشی کاربرد دارد. هیتر دارای سری‌های مختلف و قابل تعویضی است و برای هر قسمت می‌توان از سری مناسبی استفاده کرد.

دیگر ابزار مورد استفاده برای تعمیر موبایل

دستگاه‌ها و ابزاری که در بالا به آن‌ها اشاره شد از ابزارآلات حرفه‌ای هستند که برای تعمیر موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این ابزار باید گفت، ابزاری مانند چسب، دستگاه منبع تغذیه، پنس، مولتی‌متر، اهم‌متر، دستگاه شارژ، پیچ گوشتی برقی، کاتر، سیم چین و کف چین نیز از ابزاری هستند که در تعمیر موبایل کاربرد دارند.