سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

گیت وی ویپ سخت افزاری است که به منظور ارتباط شبکه مخابراتی (PSTN) با سیستم تلفنی VoIP مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی باید گفت گیت وی VoIP، پل ارتباطی بین شبکه مخابرات تلفن شهری و شبکه تلفنی مبتنی بر IP است. در این مقاله قصد داریم با انواع گیت وی و کاربرد‌هایی که این سخت افزار دارد، بیشتر آشنا شویم.

کاربردهای گیت وی VoIP

ارتباط خطوط شهری با سیستم تلفنی VoIP

اصلی‌ترین مورد استفاده از گیت وی ویپ، ارتباط خطوط شهری با سیستم تلفنی ویپ است به همین دلیل برای ورود خطوط شهری آنالوگ به شبکه VoIP حضور گیت وی ویپ ضرورت دارد.

ارتباط تلفن‌های آنالوگ قدیمی به سیستم تلفن VoIP

در صورتی که از نقطه نظر هزینه، توجیهی برای کنار گذاشتن تلفن های آنالوگ سنتی و خرید IP Phone های جدید نداشته باشید، این امکان وجود دارد که با تجهیز سیستم تلفنی به گیت وی FXS از تلفن های آنالوگ قدیمی موجود، در شبکه تلفنی VoIP استفاده کرده و در نتیجه متحمل هزینه‌های اضافی نخواهید شد.

گیت وی آنالوگ

گیت وی آنالوگ به منظور برقراری ارتباطات آنالوگ، همچون گوشی های تلفن‌ سنتی یا خطوط شهری، با یک سیستم VoIP مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع گیت وی بر اساس نوع اینترفیس آنالوگ در دو دسته گیت وی FXS و گیت وی FXO تقسیم بندی خواهند شد.

گیت وی FXO

از گیت وی FXO به منظور اتصال خطوط تلفنی شهری، به شبکه ی VoIP کاربرد دارد. به عبارت دیگر تماس‌های شهری انجام شده از خطوط آنالوگ، توسط این گیت وی به مکالمات VoIP تبدیل می‌شوند.

گیت وی FXS

گیت وی FXS برای اتصال گوشی‌های تلفن‌ آنالوگ قدیمی و نیز تجهیزات فکس عادی به سیستم تلفن VoIP مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیت وی دیجیتال

این نوع از گیت وی، برای ارتباط سیستم تلفنی VoIP با خطوط مخابراتی دیجیتال همچون خطوط E1 استفاده می‌شود.

گیت وی GSM

این دسته از گیت وی ها امکان ارتباط دو طرفه بین شبکه VoIP و شبکه مخابرات موبایل (GSM) را فراهم می‌کنند. راه اندازی سیستم های تلفنی تحت شبکه با استفاده از خطوط تلفن همراه، در مناطقی که دسترسی به خط شهری ندارند، نیز یکی از کاربرد مهم گیت وی GSM است.