سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

روتر سیسکو از معروف‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه است. بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات Router و Switch در شبکه در انواع مقیاس‌ها، شرکت Cisco است. باید گفت شرکت سیسکو فعالیت خود را با تولید Router (مسیریاب) و تکنولوژی‌ Routing (مسیریابی) آغاز کرده است. قبل از تولید روترهای Cisco، روتر و تکنولوژی مسیریابی وجود داشته ولی قابلیت Routing بین شبکه‌ها با پروتکل‌های مختلف وجود نداشته است که این امر با تولید روترهای Cisco امکان پذیر شد. با ایجاد و رشد شبکه اینترنت و پذیرش پروتکل IP به‌عنوان پروتکل اصلی مسیریابی در اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری، روترهای Cisco پیشرفته‌تر شدند و باعث فراهم آوردن بستر مناسب تری برای انتقال بسته‌های داده شدند. در ادامه به معرفی چند مدل از روترهای سیسکو خواهیم پرداخت.

روتر های سیسکو

شرکت سیسکو روترهای متنوعی را برای کاربردهای مختلف در رده‌های Branch، WAN aggregation و Service Provider ها ارائه می‌کند که عبارتند از:

روترهای سیسکو سری 1800

این سری از روترهای سیسکو یا Integrated Services Router ISR است. با توجه به ویژگی‌هایی که این روتر دارد، قابل استفاده در شرکت‌های کوچک و متوسط است. از ویژگی‌های روتر سری 1800 می‌توان به:

  1. قابلیت پردازشی مناسب

  2. دارای حجم و اندازه کوچک دسکتاپی

  3. تولید صدا و حرارت پایین و عمر طولانی

  4. رمزگذاری به صورت سخت افزاری

  5. پشتیبانی از سرویس‌های امنیت، دیتا، Unified Communication

 اشاره کرد، همچنین باید گفت که این محصول در دو نوع Fixed و Modular موجود است.

قابلیت پشتیبانی از VPN در مدل‌های Fixed تا 50 tunnel و در مدل‌های ماژولار تا 800 tunnel نیز در این روتر وجود دارد. این سری از روترهای سیسکو به صورت ماژولار طراحی شده است و با توجه به نیاز شبکه می‌توانید ماژول‌های مختلف را تهیه کرده و بر روی آن نصب کنید.

روترهای سیسکو سری 2800

روترهای سری 2800 کمپانی سیسکو در دسته روترهای سرویس یکپارچه یا به عبارتی ISR قرار می‌گیرند. این سری از روترها با توجه به قیمت مناسب و قدرت خوب، برای کسب و کارهای کوچک و شاخه‌های شرکت‌های تجاری مناسب هستند. روترهای سری 2800 سیسکو یک راه‌حل به صورت یکپارچه برای ارتباط دفاتر از راه‌دور، کاربران تلفن همراه و به اشتراک گذاشتن شبکه است.

این محصول برای انتقال ایمن همزمان Data، صدا و خدمات ویدیویی بهینه‌سازی شده است و طراحی ماژولار آن امکان پشتیبانی از ماژول‌های مختلف WAN و همچنین PVDM و ماژول‌ VWIC را فراهم می‌کند که با توجه به نیاز شبکه می‌توانید پورت‌های روتر را به کمک ماژول‌های مختلف پیکربندی کنید و بر روی روتر نصب نمائید. از ویژگی‌های روتر سری 2800 سیسکو عبارتند از:

  1. برای استفاده از سرویس‌های همزمان با امنیت بالا طراحی شده است.

  2. ارتباطات چندگانه E1/T1 برای سرویس‌های دیتا، امنیت، صدا، تصویر و بی‌سی

  3. ساختار ماژولار با رنج گسترده‌ای از ماژول‌های قابل استفاده

  4. قابلیت ایجاد VPN Tunnel تا 1500 عدد

روترهای سیسکو سری 3800

روترهای سری 3800، در شرایط سخت و محیط‌های سازمانی برای عملکرد مناسب، قابلیت اطمینان برای مقیاس کردن برنامه‌های کاربردی مهم کسب و کار استفاده می‌شوند. از ویژگی‌های روترهای سیسکو سری 3800 عبارت است از:

  1. قدرت پردازش بالا

  2. امکان مدیریت آسان با Cisco Router and Security Device Manager (SDM)

  3. بسته به نوع مدل، تا دو عدد پورت 10/100/1000 سه لایه به صورت Onboard وجود دارد.

  4. امکان ایجاد پورت‌های لایه 2 تا 112 عدد به همراه POE و همچنین قابلیت VPN تا 2500 tunnel

  5. قابلیت پشتیبانی از Call Processing به وسیل? CME و SRST برای 720 کاربر IP Phone

روترهای سری 7600

روترهای سری 7600 به دلیل طیف وسیعی از ویژگی‌های بسیار، خدمات MSE و شبکه‌های اترنت حامل، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. روترهای سری 7600 ارائه‌دهنده MPLS، ارائه‌دهنده خدمات IP، انتقال ویدئو، پشتیبانی از شرکت‌های بزرگ و پشتوانه تلفن را بر عهده دارد. روترهای سری 7600 دارای ظرفیت سوئیچینگ تا 720 گیگاهرتز و پشتیبانی از بیش از 2 میلیون مسیر هستند. از ویژگی های روتر سیسکو 7800 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سیستم عامل iOS New Era

  2. پهنای باند هوشمند

  3. اترنت حامل

  4. کلاس حمل کننده IPv6

  5. شبکه کابل کشی و مادون قرمز IPTV

  6. شبکه توزیع و مشارکت محتوا

  7. RAI یکپارچگی شبکه بی‌سیم و همگرایی خدمات تحرک

  8. مسیریابی هسته

  9. خدمات مدیریت

  10. دارای ویژگی‌های پردازشی متمرکز