سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دلیل وجود میکروب و باکتری‌های گوناگون از آلوده‌ترین محیط‌ها هستند از همین جهت رعایت تمام اصول بهداشتی مانند استفاده از پارچه های یکبار مصرف، ملحفه، لباس‌های بیمارستانی و … اهمیت بسیاری دارد. اولین قدم برای رعایت این اصول، خرید پارچه بیمارستانی با کیفیت است اما برای انتخاب درست نیاز به شناخت انواع پارچه بیمارستانی و الیاف بکار رفته در آن‌ها است. شما نیز اگر صاحب یکی از این مراکز درمانی هستید و قصد خرید پارچه بیمارستانی برای مرکز خود را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پارچه بیمارستانی چیست؟

رعایت بهداشت و حفظ سلامتی کارکنان و بیماران مهمترین اصلی است که تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به آن توجه دارند. لباس‌ها و ملحفه‌هایی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند7 اولین عامل برای حفظ سلامتی بیمار و کادر درمانی هستند به همین دلیل انتخاب پارچه با کیفیت و مناسب برای دوخت اهمیت بسیاری دارد. انتخاب انواع پارچه بیمارستانی باید با توجه به نیاز و کاربردهایی که دارند، باشد. برای مثال لباس فرم پزشکان باید سفید است اما لباس اتاق عمل جراحان باید سبز باشد چرا که رنگ قرمز خون در کنار رنگ سفید پارچه ممکن است، چشم جراح را اذیت کند.

ویژگی‌های یک پارچه بیمارستانی خوب چیست؟

فضای محیط‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌ها باید بدون ویروس و میکروب باشد به همین دلیل معمولا در این مراکز از پارچه های مقاوم در برابر شستشو یا یکبار مصرف استفاده می‌شود. گرماژ پارچه های بیمارستانی بسیار پایین است در نتیجه وزن کم و لطافت بیشتری دارند اما نباید بدن نما باشند.

معرفی انواع پارچه بیمارستانی

پارچه ترگال بیمارستانی

پارچه ترگال یکی از انواع پارچه بیمارستانی با تنوع رنگ بسیار زیاد است. از پارچه ترگال بیمارستانی برای لباس فرم پرستاران و پزشکان استفاده می‌شود. از رنگ سبز این پارچه همچنین در لباس‌های مخصوص اتاق عمل نیز استفاده می‌شود.

پارچه تترون بیمارستانی

پرمصرف‌ترین انواع پارچه بیمارستانی، پارچه تترون بیمارستانی است. این پارچه به دلیل مرغوبیت و جنس خوبی که دارد گزینه اول بسیاری از مراکز درمانی است. پارچه تترون با گرماژ150 تا 170 و عرض یک و نیم متر برای بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

پارچه فلامنت بیمارستانی

پارچه فلامنت از دیگر انواع پارچه بیمارستانی است که با الیاف فلامنت تولید می‌شود. پارچه فلامنت بیمارستانی قیمت بسیار پایینی نسبت به سایر پارچه ها دارد به همین دلیل به صورت یکبار مصرف و در دو مدل ساده و طرح‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه کجراه بیمارستانی

پارچه کجراه از دیگر انواع پارچه بیمارستانی است. الیاف استفاده شده در پارچه کجراه بیمارستانی از نوع ویسکوز و پلی استر است به همین دلیل شباهت بسیاری به پارچه های تترون و ترگال ساده دارد. مهمترین ویژگی این نوع پارچه بیمارستانی مقاومت بالا پارچه در برابر شستشو است به همین دلیل از آن برای دوخت لباس فرم کارکنان بیمارستان استفاده می‌شود.

پارچه اسپان باند بیمارستانی

پارچه اسپان باند یا همان پارچه یکبار مصرف از دیگر انواع پارچه بیمارستانی بدون تار و پود است. از این پارچه بیشتر برای مصارف بهداشتی مانند تولید ماسک، زیرانداز بیمار، کاور پزشکی و ... استفاده می‌شود.

پارچه فلامنت پینبه‌ای بیمارستانی

پارچه فلامنت پنبه‌ای بیمارستانی که از دیگر انواع پارچه بیمارستانی است این پارچه بسیار مشابه پارچه فلامنت بیمارستانی است و تنها تفاوتی که دارد استفاده از الیاف پنبه در آن است که باعث نرمی و لطافت پارچه می‌شود.

پارچه اس ام اس بیمارستانی (sms)

دیگر انواع پارچه بیمارستانی پارچه اس ام اس است. این پارچه تقریبا شبیه پارچه های اسپان باند است و مانع ورود آلودگی و ذرات ریز به درون پارچه می‌شود. از پارچه sms بیمارستانی برای تولید لباس‌های اتاق عمل، ماسک، گان و … استفاده می‌شود.

پارچه ملحفه‌ای

پارچه ملحفه‌ای از دیگر انواع پارچه بیمارستانی پرکاربرد است. پارچه های ملحفه‌ای به دلیل تماس مستقیم با بدن بیمار باید لطیف و ضد حساسیت باشند. این نوع از پارچه ها به دو صورت طرح‌دار و ساده و در عرض‌های مختلف تولید و در اختیار مراکز قرار می‌گیرید.

پارچه بیمارستانی ویسکوز

پارچه بیمارستانی ویسکوز در دو مدل ساده و طرح‌دار از دیگر پارچه های استفاده شده در مراکز درمانی هستند. الیاف استفاده شده در این پارچه از نخ است به همین دلیل بهترین گزینه در میان انواع پارچه بیمارستانی برای لباس‌های بیماران است.

پارچه برزنت بیمارستانی

از دیگر انواع پارچه بیمارستانی با ضخامت بسیار بالا می‌توان به پارچه برزنت بیمارستانی اشاره کرد. مهمترین ویژگی این نوع پارچه عدم پس دادن خون، ادرار و … بر روی تشک است.

انتخاب رنگ پارچه های بیمارستانی

یکی از مهمترین موارد در هنگام خرید و استفاده از پارچه های بیمارستانی توجه به رنگ ان‌ها است. رنگ پارچه‌ها باید با توجه به نیاز مراکز درمانی خریداری شود. رنگ لباس بیماران خانم صورتی و آقایان آبی است. البسه اتاق عمل به رنگ سبز است. همچنین رنگ لباس‌های پرسنل با توجه به سیاست‌های خود بیمارستان انتخاب می‌شود.

کلام آخر

آشنا بودن با الیاف استفاده شده در هر یک از انواع پارچه بیمارستانی کمک بسیاری به صاحبان و مدیران مراکز درمانی و بیمارستانی می‌کند. امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله بتوانید بهترین پارچه را برای مرکز خود انتخاب کنید.