سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

گردشگری , • نظر

با پایان ماه مبارک رمضان و شروع تابستان، مسافرت‌‌های تابستانه نیز شروع می شود و همزمان با این فصل، شاهد افزایش نرخ قیمت بلیت‌های هواپیما و قطار هستیم. این افزایش قیمت در حالی است که، شرکت‌های هوایی با افزایش هزینه رو به رو هستند، اما در عین حال این افزایش قیمت با افزایش کیفیت در ارائه خدمات آن‌ها همراه نیست و به گفته مسئولان این حوزه یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت بلیت است.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی از افزایش بلیت شرکت‌های هواپیمایی بعد از ماه رمضان، به دلیل افزایش تقاضای مردم خبر داد. مجید فرقانی درباره افزایش یا کاهش قیمت بلیت‌ها بعد از ماه رمضان اظهار کرد: « سازمان هواپیمایی کشوری مقرراتی را خصوص سقف و کف قیمت‌ به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده، اما بیشتر عرضه و تقاضا مشخص می‌کند که قیمت چقدر است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حتما این قیمت‌ها بالا یا پایین می‌روند.»

وی ادامه داد: « با توجه به پایان ماه مبارک رمضان قاعدتا تقاضای سفر بین مردم بیشتر می‌شود و زمانی که تقاضا بیشتر می‌شود، به همان نسبت، قیمت بالا خواهد رفت. به دلیل اینکه امکانات هواپیمایی کشور ما کافی نیست . ناوگان، ناوگانی نیست که پاسخگوی همه این نیازها باشد، عرضه ما از تقاضا کمتر می‌شود، بنابراین قیمت قاعدتا افزایش می‌یابد، اما از طرفی هم سازمان هواپیمایی کشور به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده، که سقفی را با توجه به نرخ، زمان و … باید رعایت کنند و به همین دلیل در رابطه با این موضوع نمی‌توان فعلا صحبت کرد. »

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی تصریح کرد: « به دلیل اینکه بعد از ماه رمضان تقاضا بیشتر می‌شود و عرضه ما پاسخگوی همه تقاضاها نیست، قاعدتا نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند و قیمت صد در صدی وجود ندارد‌. »

فرقانی خاطرنشان کرد: « سیاستی که سازمان هواپیمایی کشور چند سالی است به نام متنوع سازی و آزادسازی نرخ اعمال می‌کند، باعث شده که شرکت‌های هواپیمایی در نرخ گذاری آزادانه‌تر عمل کنند و از طرفی هم با توجه به هزینه های شرکت‌های هواپیمایی برای تامین قطعات دارند، مستقیم اعلام می‌شود که 50 تا 60 در صد آن ارزی است و یک مقدار این قضیه را توجیه می کند که قیمت‌ها بالا برود. »

وی عنوان کرد: « ما به دنبال آن هستیم تا حقوق مصرف کننده رعایت شود این مسئله از جانب شرکت‌های هواپیمایی و بانک مرکزی مراجعی که می‌توانند، کاری انجام دهند تا نرخ‌ها خیلی بالا نرود، قابل انجام و امکان پذیر است. »

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدماتی هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی اضافه کرد: « دولت و بانک مرکزی باید فکر اساسی در این خصوص بکنند، ارزی به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص دهند که هزینه‌هایشان کمتر شود، از طرفی دیگر هم دولت در تلاش است که ناوگان شرکت‌های هواپیمایی را تجهیز کند و با توجه به تحریم‌ها و موانعی که بر سر راه قرار دارد، به هر حال باید اکنون به نحوی مدیریت کرد تا انشاالله در آینده گشایشی ایجاد شود. »