سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

محققان پارچه ای را ابداع کرده‌اند که با واکنش به اشعه مادون قرمز، گرمای بدن را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه مریلند (MUD) پارچه ای هوشمند را ابداع کرده‌اند که، گرمای بدن فرد را می‌سنجد و به طور خودکار میزان گرمایی که در بدن می‌ماند یا آزاد می شود را تنظیم می‌کند.

محققان ادعا می‌کنند این پارچه از موادی تولید شده که می‌تواند به طور خودکار نسبت به اشعه مادون قرمز واکنش نشان دهد. بدن انسان نیز به اشعه مادون قرمز واکنش نشان می‌دهد و گرما را در محیط اطرافش آزاد می‌کند.

برای این منظور فیبرها از دو نوع ماده مصنوعی مختلف تشکیل شده‌اند که یکی از آن‌ها آب را جذب و دیگری بیرون می‌راند. هر دو این ماده‌ها با لایه‌ای از نانوتوب‌های کربنی پوشیده شده‌اند.

ایده اصلی این محصول این است که، وقتی آب توسط هر ماده جذب شود، الیاف به یکدیگر نزدیک می‌شوند، به این ترتیب پارچه همزمان به دو روش مختلف، بدن فرد را خنک می‌کند.

در طی این فرایند ابتدا، منافذ ماده باز و گرمای بیشتری خارج می‌شود. ثانیا با نزدیک شدن به نانوتوب‌های کرن به یکدیگر، پارچه قابلیت خنک کنندگی بیشتری فراهم می‌کند. این فرایند اتصال‌های الکترومغناطیسی تغییر می‌دهد و در نتیجه نانوتوب‌ها 35 درصد یا مقدار بیشتری از اشعه مادون قرمز را جذب می‌کنند و گرمای بیشتری از بدن فرد خارج می‌شود.

پارچه مذکور نخستین « تنظیم کننده دوسویه» واقعی گرمای بدن انسان است و به نظر می‌رسد حتی قبل از آن که کاربر متوجه گرما شود، به طور خودکار فعال می‌شود.