سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

بهره‌مندی تعدادی از گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ و گوگل از تراشه سری اسنپدراگون باعث می‌شود امکان بروزرسانی پردازنده گرافیکی (GPU) آن‌ها از طریق پلی استور فراهم شود.

کوالکام در ماه دسامبر گذشته با برگزاری کنفرانسی اختصاصی به صورت رسمی تراشه اسنپدراگون 865 (Qualcomm Snapdragon 865) معرفی کرد. اما معرفی اسنپدراگون 865، تنها خبر مهم این کنفرانس نبود. براساس اعلام رسمی کوالکام، امکان بروزرسانی درایورهای پردازنده‌ی گرافیکی برخی از تراشه‌های این شرکت از طریق گوگل پلی استور فراهم شده است. کوالکام در آن زمان از اسنپدراگون 765 و اسنپدراگون 865 سخن به میان آورده بود. اخیرا گوگل و کوالکام هنگام برگزاری مراسم Google for Games Developer Summit اخباری جدید در این راستا منتشر کرده‌اند. بر این اساس ظاهرا گوشی گوگل پیکسل 4 قرار است جزو نخستین دستگاه‌هایی باشد که به‌روزرسانی پردازنده‌ی گرافیکی دریافت می‌کند.

معرفی Android GPU Inspector توسط گوگل

گوگل هنگام برگزاری مراسم جدیدش از ابزاری با نام Android GPU Inspector پرده‌برداری کرد. Android GPU Inspector باعث می‌شود ساخت و بهینه‌سازی بازی‌های موبایلی روی پلتفرم اندروید کاری ساده‌تر باشد. این ابزار اطلاعات دقیق و با جزئیاتی را در مورد مراحل رندرشدن بازی‌ها و همچنین شمارنده‌ GPU ارائه می‌دهد؛ این اطلاعات پیش‌تر در دسترس قرار نداشتند. از این داده‌ها می‌توان به‌منظور بهبود نرخ فریم بازی و کاهش مصرف انرژی آن‌ها استفاده کرد تا بدین‌طریق عمر باتری بهتری از سوی دستگاه ارائه شود. 

گوگل در اطلاعیه‌ی جدیدش می‌گوید:‌ «ما هنگام کار با یکی از بازی‌سازان اندرویدی با بهره‌گیری از ابزار Android GPU Inspector و یک گوشی پیکسل 4 ایکس‌الِ مجهز به پردازنده‌ی سری اسنپدراگون، توانستیم فرصتی برای بهینه‌سازی بازی پیدا کنیم. در این روش توانستیم 40 درصد از فشار ایجاد‌شده روی پردازنده‌ی گرافیکی را کم کنیم». بنابر همین توضیحات، بهینه‌سازی‌های جدید می‌توانند فشار وارده بر GPU را به‌ میزان 40 درصد کاهش دهند که عددی در خور توجه محسوب می‌شود. این فشار در حالی کم می‌شود که بازی نسبت‌به قبل نرخ فریم بالاتری دارد و انرژی کمتری هم از باتری سلب می‌کند. کوالکام می‌گوید بصورت گسترده با گوگل همکاری کرده است تا بتواند از طریق Android GPU Inspector پردازنده‌ی گرافیکی سری آدرنو بسیاری از گوشی‌ها را بروزرسانی کند. 

توسعه‌دهندگان هنگام استفاده از ابزار جدید گوگل به‌منظور اعمال بهینه‌سازی روی بازی‌هایشان می‌توانند به‌صورت مستقیم به سازنده‌ی تراشه‌ی دستگاه پیشنهاد کنند که درایور خاصی را در دسترس قرار دهد. گوگل قصد دارد Adreno Graphics Development Driver را در دسترس شماری از توسعه‌دهندگان منتخب قرار دهد تا آن‌ها بتوانند در زمانی سریع درایورهای مختلف را برای آزمایش بهینه‌سازی‌ها امتحان کنند. 

بهبودها و بهینه‌سازی‌های مورد بحث برای پردازنده‌های گرافیکی سری آدرنو قرار است به‌ وسیله‌ انتشار بروزرسانی از طریق پلی استور برای کاربران در دسترس قرار گیرند. مشابه‌ با چیزی که امروز در رایانه‌‌های شخصی می‌بینیم، بروزرسانی‌های مورد بحث قابلیت‌هایی جدید به‌همراه می‌آورند و عملکرد پردازنده‌های گرافیکی را بهبود می‌بخشند. کاربران برای بهره‌مندی از این قابلیت‌های جدید مجبور به انجام کارهای سختی نیستند؛ در واقع کاربر تنها باید کاری شبیه به به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها انجام دهد. 

بروزرسانی پردازندهای گرافیکی گوگل و سامسونگ

کوالکام و گوگل تأکید کرده‌اند که با همکاری یکدیگر در حال کار روی پردازنده‌های گرافیکی قابل‌به‌روزرسانی تراشه‌‌ اسنپدراگون 855 هستند. این دو شرکت همچنین از همکاری با برخی از استودیوهای بازی‌سازی نظیر گیم‌لافت (Gameloft) و بلیزارد اینترتینمنت (Blizzard Entertainment) خبر داده‌اند. براساس اعلام رسمی، گوشی‌های پیکسل 4 و 4 ایکس‌ال، سامسونگ گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10 (هر دو مدل دارای تراشه‌ی اکسینوس و اسنپدراگون) به‌زودی بروزرسانی پردازنده‌ی گرافیکی را دریافت خواهند کرد. همچنین دستگاه‌های دیگر به زودی به این فهرست اضافه خواهند شد.

ناگفته نماند که ابزار GPU Inspector گوگل هم از پردازنده‌های گرافیکی سری آدرنو و هم پردازنده‌های گرافیکی سری Mali پشتیبانی می‌کند. در واقع گوشی‌های هوشمند که از تراشه‌های دارای پردازنده‌های گرافیکی مورد بحث بهره ببرند، در آینده به‌صورت OTA بروزرسانی جدید برای درایور GPU دریافت خواهند کرد.