سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

نظر

 

جایزه بین‌المللی هنرهای زیبا که یکی از مهم‌ترین جوایز جهانی موزه‌ها با موضوع فرهنگ و تمدن موزه‌ای کشورهای جهان است به آثار موزه‌ای نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» رسید. این نمایشگاه چندی قبل در کشور هلند برگزار شد.

اهمیت این جایزه به قدری زیاد است که از آن به عنوان اسکار جوایز موزه‌ای یاد می‌شود.

طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین موزه ملی ایران و موزه درنتس هلند ایجاد شده بود نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» در تاریخ 26 خرداد ماه سال جاری در شهر آسن هلند که قدمتی 160 ساله دارد برپا شد. آثار موزه ملی ایران در روز پنجشنبه 17 خرداد با تمهیدات ویژه امنیتی در هر دو کشور به سلامت به موزه درنتس منتقل شد.

در این نمایشگاه 196 اثر از بیش از 70 مکان باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی تا دوره صفوی از موزه ملی ایران انتخاب شدند. قدیمی‌ترین اثر این نمایشگاه مربوط به غار دربند رشی در گیلان با قدمتی بیش از 200 هزار سال بود.

به گفته هری توپان، رییس موزه درنتس شهر آسن هلند ایران در بین 94 کشور شرکت‌کننده در این رویداد توانسته به این جایزه و عنوان دست یابد.

او همچنین ادامه داد پس از برگزاری نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» در هلند در یک همکاری متقابل نمایشگاهی از آثار هلند نیز در موزه ملی ایران برپا شد و همچنان به کار خود در این موزه ادامه می‌دهد.

همچنین در این رابطه جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران، در ارتباط با اهمیت این جایزه عنوان کرد خوشبختانه ایران داشته‌های فراوانی دارد که نظیر آن کمتر در جهان وجود دارد. کما اینکه در برخی مواقع نتوانستیم از این داشته‌های فرهنگی و تمدنی به خوبی بهره‌مند شویم.

گفتنی است نمایشگاه «ایران مهد تمدن» از تاریخ 23 اسفند برابر با 14 مارس در موزه آلیکانته اسپانیا برپا خواهد شد.

ایران برنده یکی از مهم‌ترین جوایز موزه‌ای در جهان