سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

معاون گردشگری از موافقت هیات دولت با «لغو یک‌طرفه» ویزای ایران برای اتباع چین خبر داد. این طرح پس از ابلاغ هیات دولت، فقط برای اتباع چینی اجرا می‌شود و ایرانی‌ها برای سفر به چین به ویزا نیاز دارند.

لغو روادید ایران و چین از سال 1395 مطرح شده است اما سفیر چین تا یک سال پس از طرح این موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کرد. به گفته پانگ سن: تاکنون «صحبتی درباره لغو ویزا از سوی ایران با چین مطرح نشده است.»

ایران در گام بعدی و در شرایطی که طرفین نگرانی‌هایی درباره حواشی سفر بدون ویزا داشتند، طرح «لغو ویزای گروهی» را مطرح کرد که مورد توافق وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقع شد که به همراه پیشنهادهایی دیگر مانند « لغو ویزای یک‌طرفه چین » یا «لغو ویزای گروهی با چین»، «صدور ویزای رایگان ترانزیت در فرودگاه امام خمینی» و «حذف مهر ورود در پاسپورت» به هیات دولت ارائه شد که در جلسه هفته گذشته رئیس جمهور با هدف توسعه گردشگری با برخی از بندهای پیشنهادی موافقت کرد.

رئیس جمهور در هفته گذشته با  صدور مصوبه «‌ حذف مهر ورود در گذرنامه اتباع خارجی » موافقت کرد. وزارت امور خارجه این طرح را از بهمن سال 96 در فرودگاه بین المللی تهران آغاز کرده بود و از سال 97 نیز در سایر مبادی ورود به کشور اجرا شد.

اکنون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از موافقت هیات دولت با تصویب طرح لغو یک‌طرفه ویزای ایران برای اتباع چینی خبر داد. تیموری معاون گردشگری گفته است: «این پیشنهاد حاصل توافق کارگروهی متشکل از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر امور خارجه بود که موافقت هیات دولت را برای تصویب دریافت کرد و حالا باید فرآیند ابلاغ آن طی شود تا به مرحله اجرا برسد.»

کشور چین یکی از بازارهای هدف اصلی و اولویت گردشگری ایران است. در سال 2017 جمعیتی در حدود 129 میلیون چینی به خارج از این کشور سفر کردند که در همان سال سهم ایران در بین گردشگران کمتر از 70 هزار نفر بود.