سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ خبری بهارنیوز

نشست شب یزد در یا حضور علاقه مندان به فرهنگ و تمدن ایران در دانشگاه سوربن فرانسه، برگزار و ابعاد مختلف فرهنگی و معماری یزد معرفی شد.

محسن عباسی هرفته عضو و نماینده شورای اسلامی شهر یزد و محمد حسین پاپلی یزدی نویسنده و محقق ایرانی به عنوان سخنرانان اصلی این مراسم دریاره یزد سخن گفتند.

عباسی که درباره « یزد، شهر میراث جهانی » اقلیم، معماری و سبک زندگی مردم یزد سخنرانی کرد، درباره این نشست توضیح داد: شب یزد با حضور 120 نفر از اندیشمندان به فرهنگ و تمدن ایران به طور عام و یزد به طور خاص برگزار شد و محور صحبت‌ها به هم‌آهنگی و انسجام میان سه مولفه اقلیم، معماری و سبک زندگی در یزد مربوط می‌شد. این موضوع از یک مقیاس کلان سرزمینی آغاز شد که در آن به نقش بیابان، کوه‌های پیرامون شهر، نحوه استحصال آب و انتقال آن به شهر، ویژگی‌های دشتی که یزد در آن قرار گرفته و دشواری زندگی در این منطقه اشاره شد.

نماینده شورای شهر یزد در نشست شب یزد دانشگاه فرانسه اظهار کرد: معیشت یزدی‌ها بر مدار تجارت و صنایع سنتی بوده چرا که فقدان آب کافی برای کشاورزی و دامداری در مقیاس وسیع از یک سو و قرارگیری بر سر راه‌‌های تاریخ ایران از سوی دیگر موجبات این امر را فراهم آورده است.

هنر یزدی‌ها موضوع دیگری بود که عباسی به آن پرداخت و افزود: هنر در تبدیل محدودیت‌ها به امکان نقش دارد و معماری و صنایع سنتی یزد شاهد این امر است.

وی بیان کرد: طرح نام یزد و فرهنگ و تمدن آن در دانشگاه کهنسال و معتبر سوربن، اتفاقی بزرگ بود که باید با برنامه مشخص در آینده در این دانشگاه و مراکز علمی فرهنگی اروپا به عنوان قاره‌ای علاقه مند و مدعی پرچمداری فرهنگ و تمدن باستانی تکرار شود.

محمد حسین پاپلی یزدی تصریح کرد: معرفی ابعاد مختلف معماری یزدی‌ها و فرهنگ حاکم در بافت تاریخی این شهر میراث جهان از جمله مهمترین مباحثی بود که در این نشست برای مخاطبان و اساتید خارجی نشست شب یزد در فرانسه مطرح شد.

پاپلی یزدی با اشاره به اهمیت نگهداری از برند ثبت جهانی یزد اظهار کرد: در نشست شب یزد مستنداتی از بهسازی و مرمت بافت تاریخی یزد به نمایش گذاشته شد که نقش مهمی در آنچه که باید یزد ایفا کند، دارد.

 

وی ادامه داد: توسعه گردشگری و جذب توریست‌های علمی و فرهنگی از دیگر محورهای برگزاری نشست شب یزد در فرانسه بود.